Utöka butik med webbshop

Alla butiker som har hopp om att växa, nå ut till fler kunder och öka sin omsättning bör överväga att ta sin butik ut på nätet.

shutterstock_159960020Fler och fler tar sin shopping på nätet i den utsträckning detta är möjligt, och möjligheterna bara ökar år till år. Driver man en butik som lätt skulle kunna sälja sina varor på nätet går man miste om många potentiella försäljningar varje dag så länge man saknar en närvaro på nätet.

Har man aldrig hållit på med något mer avancerat än kolla sin mejl och läst nyheterna på nätet, kan detta kännas som en ordentlig uppförsbacke. Men som tur är kan man få hjälp i alla steg i denna process av företag som SiteDirect. De kan leverera en e-handelsplattform och hjälpa en att bygga upp sajten kring denna, oavsett hur bekant man är med webbdesign själv.

Det finns dock några saker som man helst bör göra själv när det kommer till detta. När man börjar sälja produkter på nätet kan det vara bra att kontakta sin eller sina leverantörer och be att få högupplösta bilder på deras produkter, en butik utan produktbilder kommer att sälja betydligt sämre. Detta beror på att i en vanlig butik kan man gå in och plocka upp produkterna, vända och vrida på dem och granska dem ordentligt. I en webbutik måste man förlita sig på bilder och produktbeskrivningar.

shutterstock_226670194Tillverkar man sina egna produkter kommer man ju dock behöva ta bilderna själv och då gäller det att ta så bra bilder som möjligt. En artikel från Dagensanalys.se kan hjälpa till med detta då de går igenom steg för steg vad man ska tänka på när man tar dessa bilder och hur man sedan kan redigera dem för att få dem att bli ännu bättre.

Känner man sig lite mer kreativ kan man även se till att skriva sina egna produktbeskrivningar. Detta är något man normalt sett kan få från sina leverantörer, men igen, säljer man sina egentillverkade produkter är ju detta något man helt enkelt måste göra.